Saturday 31 January 2009

Micturating Cystogram Examination (MCE)

MUMMY! I'M READY!!!


semlm saya ada appoinment di Children Day Care Unit. ini bukan nursery. bukan children's park. ia adalah Wad Kanak-kanak di Royal Lancaster Infirmary. saya bawa mummy and papa untuk menemani saya.

sementara menunggu, saya+mummy+papa sempat berposing kat dlm bilik ward. ini first time saya dpt bilik ni. selalu, saya menginap di bilik sebelah bersama 'Pooh besar'. bilik ni syok juga..ada lampu2 macam disko tu. ada air bole tukar2 warna. waaa...seronok!
i love u mummy!

syiok juga kan bilik ni papa.

saya ingatkan mereka nk buat blood test jek. rupenya nk buat MCE juga. what's MCE???



MCE adalah ujian x-ray utk check urinary system especially the bladder. sejenis fluid (x-ray contrast agent) akan dimasukkan kedalam bladder (kolam takungan urin=air kencing) menerusi tiub.
Tiub itu dimasukkan melalui 'urethra' terus ke bladder.

proses memasukkan tiub...



1 comment: